Brzdy
Pokud jezdíte rychle, potřebujete také dobře brzdit. Celou věc je důležité posoudit z toho hlediska, že sériová brzdová soustava je dimenzována s jistou rezervou na konkrétní parametry daného vozu. Pokud výkon motoru výrazně stoupne (a tím i rychlost), narůstá brzdná dráha, ale i namáhání brzd. Pokud chcete tento nedostatek eliminovat, je nutno brzdy vyměnit.
- Prvním a nejjednodušším krokem je výměna stávajícího brzdového obložení za kvalitnější s označením SPORT nebo RACING. Toto obložení dokáže vydržet vyšší tepelné zatížení, problém však může být tím, že ideální vlastnosti má při vyšších teplotách než běžný typ. Jinými slovy - brzdy je potřeba mít pořádně zahřáté, jinak bude brzdný účinek zklamáním.
- Pro sportovní způsob jízdy je vhodné vyměnit brzdovou kapalinu za typ používaný v závodních vozech.
- Nejvíce namáhané jsou pochopitelně přední brzdy. Abyste jim trochu odlehčili, je výhodnější nahradit standardní kotouče ventilovými. Zadní brzdy jsou na tom podstatně lépe, nic však nezkazíte nahrazením bubnů kotoučů.
- Pokud chcete, aby brzdný moment narostl (a tím i brzdný účinek), nezbude nic jiného než vyměnit kotouče za jiné s větším průměrem. Nezapomeňte však, že tímto krokem narůstají neodpružené hmoty (což ovlivňuje chování tlumičů) a rotační setrvačné síly, které mají negativní vliv na akceleraci. Protože naroste brzdná síla, stoupají i nároky na uchycení a další komponenty, čemuž je potřeba se přizpůsobit. Další věcí může být výměna běžných brzdových hadic za vysokotlaké.
- Použití vícepístkových brzdových třmenů zvyšuje přítlačnou sílu destičky na kotouč, ale zejména její lepší rozložení. Výsledek snad ani nemusím připomínat.
- U namáhaných brzd je důležité jejich chlazení. Dbejte na to, aby přední spoiler nezakrýval přívod vzduchu, případně z otvorů v něm nainstalujte přívodní potrubí k ofukování kotoučů. Rovněž nepoužívejte kola, která nemají dostatečné množství otvorů pro odvod tepla do brzd. Opačnou situací jsou litá kola, jejichž konstrukce paprsků vytváří ventilační efekt. To je ideál.
- Jistou variantou jsou brzdové kotouče z jiných materiálů, jako kevlar či keramika. Při jejich výrobě se využívá směsi uhlíkového prášku a pryskyřice, poté se kotouče potahují vrstvou tekutého křemíku, kde patentovým způsobem vzniká keramický povrh kotouče. Jejich hmotnost je o 60% nižší než u ocelových kotoučů. Mimořádná tepelná odolnost umožňuje snášet pracovní teplotu až do 1400oC a nedochází k vadnutí ani při opakovaném extrémním brždění. Neoddiskutovatelnou výhodou je pochopitelně snížení neodpružených hmot, nevýhodou naopak vysoká cena a problémová adaptace celé brzdové soustavy. Brzdný účinek může být navíc závislý na specifických podmínkách (např. teplotě kotouče), takže pro běžný provoz je to spíše "frajeřinka" než skutečná pomoc.
- Pro fajnšmekry , do jejichž repertoáru patří průjezdy zatáček na ruční brzdu, doporučuji odstranit západku z páky brzdy. Nezaparkujete sice v kopci, ale vyhnete se překvapení, že se brzda "šprajcla" v okamžiku, kdy to nejméně potřebujete. Pokud však používáte tuto techniku jízdy často, zkontrolujte občas zadní zavěšení, případně jej vyztužte. Sériové na podobné kousky většinou nebývá dimenzované.
- Pamatujte, že úprava brzd je v tuningu operace, na které může záviset i váš život. Proto použijte jen schválené a hlavně vyzkoušené komponenty.