Pružiny a tlumiče
Jedná se o základní stavební kámen pro optimální funkčnost celého podvozku. Jejich tuhost a charakteristika musí splňovat kompromis mezi komfortem posádky a co nejlepšími jízdními vlastnostmi vozidla. Pro vylepšení jízdních vlastností je pak potřeba uvedené součásti podvozku nahradit jinými, které se vykazují podstatně tvrdší charakteristikou. Pohodlí jízdy tak výrazně klesá výměnou za možnost rychlejšího průjezdu zatáček.
- Všechny nahrazené komponenty by měly být "naladěné" pro daný typ vozu,jinak se také můžete dočkat situace, kdy bude vozidlo nepohodlné a ještě vám nebude zatáčet.
- Snižovat vozidlo zkracováním originálních pružin je nepříliš vhodný postup. Opticky je výsledek sice skvělý, ale u pružiny se změní vlastní frekvence, což by vyžadovalo přenastavení tlumičů, a vůz se v zatáčkách nemusí chovat korektně.
- Jistu variantou jsou snížené sportovní pružiny od specializovaných firem, které jsou naladěny na konkrétní typ vozu. Přesto v kombinaci se sériovými tlumiči není tato sestava úplně ideální z hlediska jízdních vlastností. Velikost snížení je navíc limitována funkčností tlumičů (cca 30 mm), pokud chcete posadit auto níž, je nutné již použít kratší sportovní tlumiče, což je optimální varianta.
- Běžný standard při snižování vozidla je kolem 40-50 mm.Lze však v některých případech jít až na 90 mm.Při těchto extrémech je však nutno hlídat, aby kola měla ještě potřebný prostor při propérování, resp. zatáčení.
- Nejoptimálnější stav je, když použijete kompletní tzv. sportovní podvozek.Kromě pružin a tlumičů obsahuje stabilizátor, který dále zabraňuje naklánění v zatáčce a celkově vylepšuje jízdní vlastnosti zejména v okamžiku, kdy dochází k prudkým změnám směru jízdy. Zvláštním případem jsou "aktivní"pružiny. Jsou složeny ze dvou (hustší a řidší vinutí), jejíchž charakteristiky vytvářejí jednu výslednou - progresivní. Vozidlo tak citlivěji reaguje na změnu směru jízdy (zejména na kluzkém povrchu), ale zároveň nedochází ke zhoršení jízdních vlastností díky nadměrnému naklápění karoserie.
- Jistou náhražkou proti naklápění vozidla jsou pružné komponenty vkládané do vinutí stávajících pružin. Sportovní pružinu to sice nenahradí,ale dodá jí to při rychlém průjezdu zatáčkou alespoň trochu progresivní charakter, bez snížení komfortu jízdy.
- Vzhledem k tomu, že tuhost karoserie u sériových vozů je optimalizována pro běžný způsob jízdy a maximální schopnost pohlcovat energii při nárazu, dochází při sportovním způsobu jízdy k jejímu nakrucování (zvláště pokud máte tvrdší pružiny). Abyste předešli zhoršování jízdních vlastností, zejména v případě předních vodících kol, je vhodné použít tzv. rozpěrky, které zvyšují torzní tuhost.
- Při úpravě podvozku se běžně používají kratší pružiny pro přední nápravu. Zejména u vozů s předním náhonem "zakleknutí" umožní přesunutí těžiště a vyšší zatížení hnacích kol, což je výhoda zejména při akceleraci.
- Nejlepší variantou pro tuning podvozku je tzv. "stavitelný podvozek". Jedná se o sadu tlumič-pružina,kde je možno nastavovat parametr útlumu, předpětí (resp. tuhosti) pružiny a světlé výšky vozidla. Nejste tak odkázáni pouze na jedno nastavení, ale jste schopni přizpůsobit "naladění" podvozku svým potřebám a jízdnímu stylu.